Bedouin Soundclasch - Light The Horizon

2005 stod årtalet på. Jag och en god vän hade planerat och suktat efter att få åka på Vans on Tour det året. Det band vi dreglade efter och som skulle göra pengarna värt mödan hette då Danko Jones och är idag en välkänd trio bland den svenska publiken. Men under den touren så hittade jag ett annat intressant band nämligen kanadick gruppen Bedouin Soundclash som levererade reagge toner på kanadensiskt vis. Deras skiva Sounding Mosaic var under resten av det året ett välspelat soundtrack för mig.
Hur låter bandet år 2011 då?. De har inte släppt sitt karaktäristiska sound eller blivit kommersiella och blottade. Mystiken finns kvar och de olika intsrument som gör varenda låt unik är ett signum värt nog. Albumet börjar med låten Mountain Top som har stora chanser att bli en omtyckt hit låt, där känner jag direkt igen BS som jag började tycka om 2005. Sedan fortsätter skivan med Fools Tatto som också är en riktigt frän reagge låt eller är det reggae? ska? jag vill inte sätta etickett men på spår 5 Elonga har det helt plötsligt blivit lite Africa tones/World music. Skivan går sedan vidare spår till spår och levererar akustiska mysspår och orgelpumpande bahamas toner. /K-A
Betyg:
+++


Bedouin Soundclash – Light The Horizon

Kommentarer

Kommentarer till inlägget:

Namn:
Remember?

Epost:

URL:

Meddelande:

Trackback