Sammanfattning året 2010 Januari - Maj

Hej jag ska försöka sammanfatta bloggens utveckling det senaste året. Det är inte lätt och jag kommer nog missa en del men det får ni leva med, kommentera gärna om det är något jag missat.

Januari - Som i vanlig ordning så teasade vi om mycket nytt som skulle släppas på vårkanten. Bland annat Shout Out louds Work och Johnossis Maverick.

* Saltmannen som följt oss året igenom drog igång.

Jag snöade in på remixer och spelade en himla massa olika varianter av kända pop låtar.

En skiva vi tipsade om som inte fick sånt stort genomslag men som jag tycker rockar hårt är Blood Red Shoes – Fire Like This



Februari
- Det var OS i Vancouver och hockeyintresserad som jag är så tipsade jag om sköna hockeylåtar. Jag var på Annexet i Stockholm och såg en grym spelning av Kent.

Utdrag ur recensionen:

"Kent 2010 är så här bra och det är jävligt fint. De har i särklass de snyggaste scenshowerna, mellansnacket med "Tack som fan" har ersatts med ett låtmangel i tempo 2000.  De avrundar med mannen i den vita hatten i en upphottad version och Jocke avslutar allt med orden " Lita aldrig på en man i skägg". Jocke hade för övrigt skaffat sig en riktigt fet ekorre på hakan."

Russel Lissack från Bloc party bildade ihop med MIlena Mepris gruppen Pin Me Down och slöppte singeln Time Crisis.

Oskar Kihlen Linnros släpper singeln Ack Sundbyberg ,

Vampire Weekends skiva Contra frå 4/5 och spelas flitigt på radio.

The Big Pink släpper velvet och blir en välkommen nykommling



Mars
- Timo Räisänens The anatomy of Timo Räisänen får en 3/5 och bästa spåret är numbers.

Det är påsk och jag tipsade om några kärlekslåtar till en romatisk påskresa.

Låten som spelades mest hemma hos mig var Kom med Kristian Anttila

MGMT släpper skivan Congratulations

April - Så släpps äntligen Johnossis Mavericks den slog knock på mig och kunde inte ge annat än en 5:a!

Utdrag ur recensionen:

"En vän ska färga håret, du vet om det för ni har pratats vid tidigt på dagen, och du minns klart och tydligt dennes gamla hårfärg. Du börjar nu rita upp en bild i huvudet över hur du tror det kommer se ut. När sedan din vän kommr över för att visa sitt nya "jag" så lyser du upp av överaskning och glädje. Fan vad snyggt och vad annorlunda! tummen hårt upp på det."

Jag förutsåg låten Hey soul sister som årets sommarplåga och det tycker jag inte att jag missade på.

New Young Pony Club fick en ostabil 3:a för sitt album The Optimist, We want to var låten som höjde betyget en aning

Seabear släppte fantastiska skivan  We built a fire. Som också fick 5/5 i betyg.

"Sjöbjörnen från Islands trädfattiga slätter har gjort det igen. Detta är en skiva som redan på första låten får en att känna sig komfortabel och lugn i sinnet."

Bye bye Bicycle väcker mitt intresse och är mitt soundtrack under några veckor...



Maj - Jag och Oskar besökte Yeah Festivalen i Örebro. Roligt initiativ och bra belägen festival. Om nått år när de fått mer erfarenhet och större bokningar kan det nog bli riktigt bra.

Ett inlägg med brittiska electro mixar skrevs ihop.

Jag började skriva på serien Sverige från topp till tå som jag sedermera la ner på grund av tidsbrist.

LCD Soundsystem släppte This is happening som fick en trea i betyg och levererade hittar som Dance yrself clean och Home

Eric Berglund från The Tough Alliance teasade om sitt nya projekt CEO.

Band Of Horses släpper skivan Infinite Arms 4/5

"Har du någonsin fått ett paket som du på dess utseende bestämt i huvet vad det är i. Sedan öppnat och fått något helt annat? Så skulle man kunna förklara BOH senaste alster."

Darwin Deez självbetitalde debutskiva kommer ut i handeln och ger oss vårhitten Radar Detector.

Jag var på Club Molto i Södertälje och såg SMK

"SMK levererade en många hits och fick dansgolvet att gunga. kickade igång kalaset med den legendariska "Övningsköra" sedan fortsatte det i den stilen."

Kristian Anttila Live @ Raw

"Låtvalen var bra, kul att man fick höra en ny låt som gör att man bara mer längtar till den kommande skivan. Raw är ett relativt bra konsert ställe, det är intimt och man ser väldigt bra vart man än står. Denna kväll var det en rökfylld lokal som bjöd upp till dans. fantastiskt och jag ser redan fram emot nästa möte"

Keane - Night Train 3/5 lite av en besvikelse

The National - High Violet 4/5 "det är tungt, det är melankoliskt och psykadeliskt. men det är så rofyllt och skönt att lyssna på."

Familjen - Mänskligheten 3/5 jag förväntade mig mer efter tidigare succeer

Kashmir live på Kägelbanan Stockholm

"Kashmir entrade scenen så ljöd lokalen upp och en musikalisk resa kunde ta sin start. Basen manglade över min bröstkorg från låt ett till slutet. Härlig energi och bra blandning på gamla och unga låter. När det sedan avr dags för extranummer så var det många som hoppades på The Aftermath och självklart, när munspelet kom fram visste alla vad som väntade. En magisk låt som verkligen berör."

Little Majorettes tipsades det om och de har knappast haft ett dåligt år med dundersuccen bite the bullet och london.

Oh My - 21 bra svensk indie som belönades med 4/5 i betyg

Zackarias - Som Pansar 4/5 bra skiva som är välarbetad och














Kommentarer

Kommentarer till inlägget:

Namn:
Remember?

Epost:

URL:

Meddelande:

Trackback