Intervju med Brandon Flowers

Joel Josefsson @ Slitz intervjuade Brandon Flowers från indierock bandet The Killers.

 Vad är då skillnaden mellan att vara en människa och en dansare?
- Jag vet inte, men då och då har jag faktiskt varit både och.
Ert senaste album, Day & Age, skrevs medan ni var på turne. Jobbar ni fortfarande på det sättet?
- Ja, vi skriver låtar under den här turnen också. Vi har tillräckligt många låtar klara för att göra ett nytt album, men efter den här turnen ska vi ha en paus. Vi har gett ut skivor konstant och jag vill inte sluta. Jag älskar att göra det här.
Vad är det du älskar med det?
- Det finns inget bättre än när man upptäcker att en ny låt börjar ta form. Sedan har vi i bandet en väldigt tävlingsinstinkt som gör att vi inspirerar varandra att fortsätta kämpa med, och mot varandra.
Day & Age är mer städad och fokuserad än de två första plattorna.
-  Vi försökte inte medvetet göra annorlunda mot de tidigare, men det var en bra förändring. Att den låter mer vuxen hade mer med vår producent, Stuart Price, att göra. Och att den låter annorlunda jämfört med tidigare kommer även hålla igång våra fans.

- Det här är vår fjärde stora turne och vi lär oss mer och mer om hur man blir ett bra liveband för varje gång.
Hur är ett bra liveband?
- Ett bra liveband kan framföra sina låtar bra och har en bra publikkontakt, vilket vi har. Och det är bra, för jag gillar inte att prata mellan låtarna.
Vad är ditt bästa konsertminne?
- För två år sedan spelade vi på skotska festivalen T in the park. Då kände vi oss som U2. Det är det bästa man kan känna sig som!
Inspireras du mycket av andra band?
-
Ja, det finns väldigt många band jag tycker om. Som Rolling Stones och U2. Det kommer alltid finnas mycket musik man kan lära sig något av.
Hur värmer du upp innan en konsert?
- Jag vill känna mig som en miljon dollar! Jag tar en dusch, rakar mig, byter om och dricker en energidryck. Precis som om jag gör mig redo för en dejt.
På tal om det har du kallats både världens bäst klädde, mest stiliga och mest sexige man. Det känns rätt bra va?
- Ja, jag vet hur bra jag har det och det får mig att fortsätta med vad jag gör. Men min första tanke när jag vaknar på morgonen är ju inte hur sexig jag är. Sedan är det klart att jag gör misstag också. Som flera låttexter jag verkligen inte tål höra idag. Vilka vill jag inte säga.
Du rakade av dig skägget samtidigt som det nya albumet, Day & Age, släpptes. Var det för att nya albumet lät mer städat än tidigare?
- Lite grann faktiskt. Varje gång jag rakar mig sparar jag skägget. Jag ska ge det till Neil Tennant i Pet shop boys.
Va?!
- Han påstod att The Killers slutat vara indie och att det var därför jag rakat mig, för att tilltala en bredare publik. Vilket han hade delvis rätt i. När jag fått ihop tillräckligt mycket skägg ska han få det av mig, Säger Flowers och knäcker demonstrativt med knogarna.

- Vi har flera olika kontraster, vissa låtar är sexiga medan andra, som All These things that i've done, är spirituella. Vi hade varit väldigt tråkiga om vi tex bara var spirituella. 
På tal om din spirituella sida är du religiös och tillhör mormonerna. Hur påverkar det dig?
- Det påverkar mig faktiskt inte på något särskilt sätt. Det är många som är intresserade av det eftersom det är en ganska speciell religion. Ingen hade ju brytt sig om jag till exempel var katolik.
Är de andra i bandet också mormoner?
- Jag vet inte. Vi har inte talat om det.
Varför inte?
- Vi brukar prata om annat.
Som vad?
- Tja, det mesta som fyra killar på turne brukar prata om.
Hur var det att växa upp i Las Vegas? Du har sagt att det inte var ovanligt att höra småtjejer prata om hur gärna de ville bli strippor.
- Ja, precis så är det. Den staden har väldigt många nackdelar. Många människor tänker ju bara på dobbel och prostitution när de talar om Las Vegas. Men vi försöker fokusera på fördelarna, eftesom vi fortfarande bor där. Vi höll vår turnepremiär där i sommras. Det var ett stolt ögonblick.



/ Kim

Kommentarer

Kommentarer till inlägget:

Namn:
Remember?

Epost:

URL:

Meddelande:

Trackback